fredag 1 april 2011

Sång- och dansvecka för Leoparderna


Hej!

Den här veckan vill jag börja med att rikta ett stort tack till alla elever i förskolan som på ett alldeles utmärkt sätt skötte uppdraget att sjunga på invigningen av Lärarskapsakademin. Då man representerar Gripsholmsskolan är det viktigt att man visar upp sig från sin allra bästa sida, och det gjorde verkligen eleverna! Jag fick som stolt lärare ackompanjera denna duktiga skara och bara avnjuta det korta ögonblicket. Kolla gärna in Lindas blogg för att se videosnutt av tillställningen! 

Dansen fortsatte som vanligt på onsdagen och det börjar så småningom dra ihop sig för föreställning. Det ska bli spännande att se slutresultatet och elevernas danser då de framför föreställningen för er föräldrar. På torsdag var jag på kurs hela dagen och rutinerade Long hoppade in istället för mig. Jag frågade barnen hur dagen hade gått och de tyckte att det hade gått jätte bra, vilket glädjer mig! På kursen lärde vi oss om medvetna sensomotoriska övningar, vilket jag genast ville omsätta i praktiken redan på fredagen. På bilden ser ni då eleverna utför övningen "väga salt". Efter att man ansträngt sig med denna typ av övningar så uppstår ofta ett lugn och avslappnad atmosfär efteråt i klassen. I övrigt har eleverna räknat enkel subtraktion och haft tangetträning på datorn. Det har också pysslats en hel del och materialet som barnen haft med sig hemifrån har plötsligt blivit riktiga konstverk. Ninas syster Heidi, som också hon jobbat som rektor i Finland var för övrigt på besök på onsdagen och tyckte barnen var väldigt duktiga, så ta åt er föräldrar, ni har riktiga guldkorn till barn. 

Nu är det fredag och jag får tacka för denna vecka. Den har som vanligt varit händelserik och lärorik. Vi ses igen nästa vecka. Nya utmaningar då. 

Trevlig helg!   

Mvh, Staffan    



Några (få) bilder från veckan som gått:

Dansen börjar så småningom förvandlas till en föreställning!

Danslärare Eva lära barnen om dansen och hållbar utveckling

Sensomotoriska övningar är både kul och bra för barnen!

På fredagen fick förskolebarnen titta på miljöhjältarna och fördjupa
sina kunskaper om miljön. En trevlig stund som avslutning på veckan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar