fredag 5 december 2014

Advent och Finlands självständighetsdag

Hej!

Denna vecka utvärderar eleverna veckan genom att berätta vad de tycker att de har har lärt sig.


Bernadina: Jag har lärt mig trappan med rest.

Robert: Jag har lärt mig mera om trappan med rest och djurens sätt att överleva vintern.

Vigor: Jag har lärt mig trappan med rest.

Signe: Jag har blivit bättre på trappan. Jag tyckte det var kul med svenska och idrott.

Ida: Jag har lärt mig mera om Carl von Linné samt trappan med rest.

Siri: Jag har lärt mig trappan med noll i kvoten. Jag har också lärt mig mera om Carl von Linné. 

Maja: Jag har lärt mig trappan med rest och jag tyckte det var kul på SO och bild när vi hade året visuellt och surrealistisk konst.

Carl: Jag har lärt mig mera om Carl von Linné och trappan med rest.

Tuva: Jag har lärt mig trappan med rest. 

Charlotte: Jag har lärt mig trappan och trappan med rest. Jag har även blivit bättre på kort divison och rest.

Robin: Jag har lärt mig trappan och blivit bättre på multiplikation.

Isaac: Jag har lärt mig divison i trappan med rest.

Freja: Jag har lärt mig division med trappa och rest. Det var kul med svenska.

Amanda: Jag har lärt mig trappan med rest.

Katarina: Jag har lärt mig trappan med rest.

Leo Lukas: Jag har lärt mig tredimensionella hus, blivit bättre på trappan och det ska bli kul med den finska samlingen idag. 

Elsa: Jag har lärt mig mera på bilden om optisk illusion. 

Erik: Jag har lärt mig att tänka. Jag har blivit bättre på att rita fantasidjur.

Elena: Jag har lärt mig trappan. 

Love: Jag har lärt mig att rita optisk illusioner.

David: Jag har lärt mig att rita surrealistisk konst och jag tyckte det var kul på tisdagens träslöjdslektion.

Vilgot: Jag har lärt mig mycket om surrealistisk konst och det var kul att ha idrott med björnarna.



 Denna vecka har eleverna öppnat klassens julkalender.
Vi lyssnar först till radiokalender och därefter drar vi lott om vem som ska få öppna dagens paket. 



 På EQ har vi pratat om kroppsspråk och funderat på hur nära det känns bekvämt att stå och prata med någon annan. Många elever tyckte att en halv meter till meter är okej. Eleverna konstaterade också att det beror på vem man pratar med samt hur lång eller kort den andra är.

Idag uppmärksammade vi Finlands självständighetsdag. Den firas alltid den 6:e december men eftersom vi inte har någon skoldag i morgon så blev det en morgonsamling idag istället. Det var Linda R, Victor och årskurs 2 som stod för dagens samling.
  
 Några elever läser upp Vårt land vårt land.

 Därefter sjöng alla i årskurs 2 på svenska OCH finska!
När eleverna klämde i och sjöng sista refrängen på finska fuktades de finlandssvenska lärarnas ögon.
Tack för den stämningsfulla samlingen och en påminnelse om att det är 97 år sedan Finland blev självständig och 97 år sedan våra mor- och farföräldrar krigade för ett självständigt land.

Nästa vecka kör vi igång med övningar inför julfesten. Vi kommer då att uppmärksamma Nobeldagen och Lucia. Stämningsfulla veckor vi har framöver!

Trevlig helg,
Linda och Felix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar