fredag 30 januari 2015

Telefoner och diskussioner

Hej!

På svenskalektionerna har vi fokuserat oss på att skriva ett kompendium med bl.a. svenska skrivregler. Detta har eleverna själv skrivit ihop och rättat för att sedan läsa på inför provet. Eleverna har även fått hem ett övningshäfte var de kunnat träna på att skriva enligt reglerna.  

Vi har under veckan haft många bra och fina diskussioner. En av dem tänkte jag dela med mig här åt er alla läsare. Vi har pratat en del om den kommande skidresan till Romme. Det som eleverna mest undrat över är huruvida de får ha med sig telefonerna eller inte. Eleverna har haft många bra argument om varför man ska ha få med sig telefonerna och önskade att vi har dessa i åtanke när vi gör beslutet. Efter att vi i personalen hade haft möte om detta så kom vi fram till att denna dag ska eleverna lämna hem sin elektronik för att istället sitta och prata med varandra och umgås. När jag informerade eleverna om detta var de till en början lite besviken över beslutet och undrade vad man då ska hitta på i ca 3h. Jag informerade elverna om att när jag gick i skolan fanns det inga mobiltelefoner och jag hade hur roligt som helst ändå. Snabbt frågade en elev: Men vad gjorde du i bussen då?. Jag blev glad över frågan och berättade att då läste vi tidningar, pratade med varandra, fyllde i de så kallade kompisböckerna, spelade sällskapsspel men vi hittade även på busslekar. Eleverna blev nyfikna på vad en busslek kan gå ut på så jag delade med mig åt eleverna men tänkte att jag även kunde dela med mig till er andra här på nätet:

En busslek innebära att ingen ska behöva förflytta sig från sin plats för att kunna vara med och utföra den (även en säkerhetsskäl). Alla i bussen kan vara med i leken om den vill. Det som behövs är penna och tomt papper. Någon i bussen ska skriva ner en fråga och ett antal alternativ att välja på, t ex vad är ditt favoritdjur, alternativ: 1. Häst, 2. Katt, 3. Hund, 4. Hamster, 5. Kanin osv. Därefter skickar man runt pappret så att alla elever får dra ett streck vid det alternativ som stämmer bäst in. När pappret gått runt i bussen får den som skapade listan komma fram till mikrofonen och berätta vilket djur som fick flest röster, näst mest osv. Sedan kunde frågorna bestå av stor variation beroende på vad man var nyfiken på att ta reda på. 

Eleverna i Leopardklassen log medan jag berättade och en och annan hade nog redan frågor som de ville ställa till eleverna i bussen. Den 10 februari åker vi till Romme Alpin för att njuta av backarna. Vi hoppas på en trevlig dag med mycket snö i backarna! :) 


Nedanför har eleverna berättat vad som var det roligaste denna vecka.

Vigor: No förhöret var det roligaste denna vecka. För jag kunde alla svaren.

Charlotte: Jag tyckte det var kul att sjunga See you later alligator. Det var kul på NO förhöret för jag fick alla rätt. Jag har lärt mig mer om negativa och positiva tal.

Tuva: No förhöret var det roligaste för att jag kunde alla svaren.

Nathan: No förhöret var det roligaste denna vecka. För jag kunde alla svaren.

Maja: Jag tyckte att det var kul med träslöjd denna vecka och när vi gjorde klart kompendiet på svenska.

Robin: Jag tyckte det var roligt att sjunga See you later alligator. Jag tyckte också att NO förhöret var roligt. 

Amanda: Jag tyckte det var roligt att sjunga See you later alligator och att skriva kompendiet i svenska.

Freja: Jag tyckte träslöjden var roligt när vi fick göra lufthissen, jag tyckte att engelskan var roligt och att sjunga See you later alligator på musik. Jag tyckte också om idrotten.

Isaac: Jag tyckte det var kul på syslöjden och det var roligt att sjunga See you later alligator.

Bernadina: Jag tyckte det var roligt när vi haft experimentet om att dricka vatten denna vecka. Det har varit roligt på syslöjden.

Siri: Jag tyckte det var kul att göra svenska kompendiet. Det var kul på idrotten med pepparkakskull.

Signe: Det var roligt att skriva svenska kompendiet och att ha matteprov. Det var kul på idrotten när vi gjorde pepparkakskull.

Vilgot: Jag tyckte det var kul att åka skidor på idrotten. Jag tycker det ska bli att göra svenska provet. 

Love: Det har varit kul på alla idrottslektioner denna veckan. 

David: Det var kul på torsdagens och fredagens idrottslektion. 

Ida: Det var kul att komma på en lek till torsdagens idrottslektion.

Erik: Jag har fördjupat mig i att rita bättre 3D. Det bästa med veckan har varit idrott.

Elsa: Det var roligt att se Linda dansa. Det har också varit kul på musiken.

Leo Lukas: Jag tyckte det var kul att få vårt matteprov. Det ska bli kul att skriva prov i svenska.

Carl: Det roligaste denna vecka var att åka skidor på apotekarängen och åka pulka på näset.

Katarina: Jag tycker det har varit roligt på musiken och att det var kul på idrotten när vi hade pepparkakskull.

 Fokuserade elever på syslöjden.






 Presentation om landskap.

 Eleverna tyckte det var kul att skriva ett eget kompendium inför svenska provet.


Denna vecka har eleverna uppdaterat sina datorer.

Ha en trevlig helg!
Linda och Felix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar