lördag 17 januari 2015

Tema

Hej

Denna vecka har vi startat igång vårt nya tema på skolan. Hela vintern och våren kommer vi att bekanta oss och fördjupa oss med Samekulturen. Denna vecka har vi haft samen Victoria Harnesk på besök i skolan för att ge oss en introduktion i detta tema. Tack Victoria!

Nedanför berättar eleverna vad de har lärt sig denna vecka. Denna typ av uppgift gör att eleven tränar sig i att reflektera över vilka kunskaper, insikter och information de tagit till sig under veckan. 


Nathan: Jag har lärt mig mera om Samer.

Elsa: Jag har blivit bättre på innebandy. Tidigare tyckte jag att det var tråkigt men nu är det kul!

Vilgot: Jag har blivit bättre på trappan.

Isaac: Jag har lärt mig att göra korsstygn. Jag har lärt mig mera om samer.

Amanda:  Jag har lärt mig mera om Värmland.

Ida: Jag har lärt mig korsstygn på syslöjden och lärt mig mera om samer.

Erik: Jag har lärt mig veckodagar på engelska och göra 180 grader med pulka på rasterna.

Charlotte: Jag har lärt mig veckodagar på engelska.

Tuva: Jag har lärt mig mera korsstygn och lärt mig mera om samer.

Siri: Jag har lärt mig att göra korsstygn och lärt mig hur de jojkar och varför de gör det. Jag har även lärt mig hur man kontrollerar stora tal i matematik.

David: Jag har lärt mig hur man gör korsstygn på syslöjden och lite mera om samer på samesamlingen.

Katarina: Jag har lärt mig att spela blinka lilla på gitarr.

Elena: Jag har lärt mig mera om samer.

Freja: Jag har lärt mig mera om dalarna. Jag har lärt mig lite mera om gitarr.

Carl: Jag har lärt mig mera om samer.’

Maja: Jag har lärt mig om synonymer och antonymer.

Bernadina: Jag har lärt mig hur man delar tal på två olika sätt. Jag har lärt mig hur man ska spela på innebandy trots att jag inte kunnat vara med på idrotten denna vecka.

Leo Lukas: Jag har lärt mig lite mera om samer och hur de lever. Jag har även lärt mig att rita bättre vinterlandskap.

Signe: Jag har lärt mig mera om samer och lärt mig vad som händer om man lägger en is bit med varm vatten.

Love: Jag har lärt mig mera om Småland.

Robin: Jag har lärt mig om synonymer och blivit bättre i innebandy.

Trevlig helg,

Linda och Felix

 Akvarellteknik i kombination med oljekritor.
Tema: vinterlandskap



Några Leopardflickor skapade en häst på skolgården.

 Fysik och Kemi lektion.
Experiment med vatten och is.


 Eleverna har åkt pulka på rasterna.

 Victoria Harnesk berättar om Samekulturen.

 Fina dräkter!

 Gamla redskap gjord av olika delar av renen.

 På idrotten har vi spelat innebandy men även åkt skridskor.

 Här tester eleverna på ringuette.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar